NFT-лихоманка захопила ринок цифрових творів мистецтва, а деякі художники вже отримують за свої картини десятки мільйонів доларів. Однак творці, незнайомі з меркантильними криптовалютними ринками, мають приборкати ентузіазм, адже подібне траплялося раніше. Суспільне Культура підготувало переклад статті the Art Newspaper про економічну "бульбашку" цифрового мистецтва. Криптобум 2017 року Явище, що легко піддається різного чину спекуляціям, закріпилося в раніше незайнятій ніші – і підприємці всіх гатунків відразу ж почали намагатися витягти з нього вигоду. Із тим, як розмови про "блокчейн", "демократизацію" і "токенізацію" зміцнювалися в суспільній свідомості, були зареєстровані тисячі підприємств, які одержували значні суми від великих і дрібних інвесторів. Коли новий ринок злетів до небес, великі корпорації стрімко доєдналися до нового тренду. Водночас експерти почали шукати відповіді на питання: а чи є в основі цього явища хоч якась самостійна вартість? Довіра аудиторії ослабла, коли стало помітно, що ринок здувається – і нове покоління розчарованих інвесторів залишилося з порожніми руками. Це стислий переказ подій 2017 року, коли тисячі нерегульованих ICO (криптовалют) стали розширюватися на нові криптовалютні ринки. Спостерігаючи за стрімким зростанням валюти Bitcoin, безліч інших компаній вирішили інвестувати в його "молодшого брата" – криптовалюту Ethereum (Ефіріум), яка до всього пропонувала вкладникам заробляти на створенні нових NF-токенів – фактично механізм нагадує роботу акцій, але без регулювання або контролю. Тоді понад 80% продажів криптовалюти були пов'язані з шахрайською схемою "", і в підсумку на це звернула увагу Комісія з цінних паперів і бірж США. У 2021 році пристосуванці, які залишилися за бортом, перебралися на нові нерегульовані пасовища: у світ високого мистецтва. NFT-манія Важко переоцінити подібність ажіотажу навколо NFT із подіями 2017 року. За останні кілька місяців багато хто з прихильників криптовалют повністю перемкнувся на цифрове мистецтво, що викликало ще один вибух інтересу до технології. В результаті на аукціоні Christie's пішов з молотка цифровий колаж за $69 млн, твіт Ілона Маска продали за $1,1 млн. Навіть бренд туалетного паперу Charmin створив власний NFT. Як і раніше, цінність цього захоплення сумнівна: "купівля" NFT не дає фактичного права власності, а скоріше дає сертифікат і посилання на URL-адресу зображення, яке і так може бути переглянуте будь-яким користувачем мережі. Хоча більша частина того, що відбувається у світі NFT, описується у ЗМІ як "демократизація світу мистецтва", левова частка шалено дорогих придбань здійснюється тими, хто намагається використовувати галас навколо NFT для відродження бізнесу зразка 2017 року. Наприклад, продаж Christie's "Everyday: first 5000 days" за $69 млн художника Біпла (Майк Вінкельман). З 33 активних учасників торгів 91% були новачками у Christie's, а 64% були або міленіалами, або представниками покоління Z – новоявленими багатіями, які сколотили статки на постійній мінливої вартості цифрових активів. Хто заробляє на NFT Також стало відомо, що анонімним покупцем картини був відомий криптоінвестор Вінеш Сундаресан, відомий під псевдонімом MetaKovan. Як власник індексного фонду "NFT Metapurse" (2% акцій компанії належить Вінкельману) у 2017 році він залучив $47,5 млн в рамках ICO. Втім, токен цієї компанії (Lendroid Support Token) на сьогодні знецінений. Крім Сундаресана є безліч інших колишніх імпресаріо ICO з бажанням заробити на новій технології. Сервіс з продажу квитків Blockparty став музичною NFT-платформою. На технологію NFT перейшли блокчейн-компанії Theta та Enjin. Але тут задіяні не тільки колишні гравці Ethereum – другим за величиною гравцем на аукціоні Christie's Beeple став китайський підприємець Джастін Сунь, засновник криптовалюти TRON (суперника Ethereum), тоді як Everipedia, клон Вікіпедії в мережі блокчейнів Eos, перейменований в "Photoshop для NFT". Великі корпорації з Кремнієвої долини також підтримують всезагальне захоплення NFT. Венчурна фірма Andreessen Horowitz, учасниця фінансової бульбашки 2017 року, вклала значні кошти у NFT – наприклад, $23 млн в онлайн-ринок OpenSea. Статки вклали брати Вінклвосси, фанатики Bitcoin, які інвестували значну суму в популярний ринок NFT – Nifty Gateway. Справжню особу MetaKovan розкрила журналістка Емі Кастор. Його діяльність вона описала як мішанину різних криптографічних спекулятивних тенденцій, що робить його представником індустрії, яка швидко адаптується до будь-якого нового тренду, який обіцяє стати прибутковим. "Спочатку Ethereum був платформою для нелегальних цінних паперів, – говорить Кастор. – Проблеми почалися, коли на них вийшли регулятори уряду – багато хто зіткнувся зі штрафами, а сам ринок незабаром здувся". Потім послідовники Ethereum перейшли в децентралізоване фінансування (DeFi) – малозрозумілий напрям, який пропонував роздрібним інвесторам складні фінансові інструменти з високим ризиком. "DeFi був свого роду спробою відновити бум 2017 року, але на ділі залишився незрозумілим для людей, не пов'язаних з криптовалютами", – розповідає Кастор. За словами журналістки, NFT став популярним майже випадково – і саме завдяки тому, що ним зацікавилися люди, не пов'язані з ринком криптовалют. "Їм зрозуміла концепція NFT, в якій мовиться: "Всі ви, митці, не могли заробити на своїх цифрових творах мистецтва, тому що їх було важко відстежити, але за допомогою NFT ви нарешті зможете отримувати гроші". Художники побачили, що картини йдуть з молотка за мільйони доларів, і подумали: "Я можу брати участь в цьому і заробляти гроші". Проблема в тому, що для отримання прибутку від NFT художники повинні спочатку інвестувати в Ethereum (або, в деяких випадках, в інші криптовалюти) – мережу з власною криптовалютою "ефіром". Купівля в мережі призводить до підвищення ціни "ефіру", що вигідне її власникам. "Ось чому NFT – це справжній бум для криптобратанів, – говорить Кастор. – Вони знайшли новий спосіб принести в Ethereum валюту (тобто долари, фунти та євро)". Можна заперечити, що колишні підприємці ICO не просто змінили напрямок бізнесу, але фактично натрапили на новий спосіб збору коштів в зручній і ніким не регламентованій ніші, яка, на відміну від ICO, не порушує законів США про цінні папери. Проблема 2017 року полягала в тому, що деякі компанії прямо або побічно обіцяли прибуток від інвестицій у свій бізнес, що робило їх токени дуже схожими на нелегальні цінні папери. Але у NFT такої проблеми немає. З мінімальними зусиллями ви можете створити твір мистецтва, який згодом може продатися за тисячі доларів. Але що, коли новий власник не перепродасть цифрову картину? Ну, нічого не можна зробити – ніхто і так не очікував отримати прибуток. І, швидше за все, не отримає. Ринок NF-токенів досить молодий, потрібен час для його включення в чинну артіндустрію і правове поле. Ціноутворення токенів також викликає багато питань, проте сама технологія надає ряд нових якостей і переваг. Децентралізований характер технології дозволяє встановити справжнього власника прав у найкоротші терміни, а відлік часу для здійснення операцій купівлі-продажу йде на хвилини. Вартість Bitcoin також у багатьох викликає подив, однак ніхто не сумнівається в дієздатності технології блокчейн. З одного боку, операції з токенами очевидно простіші і швидші, ніж угоди з реальними об'єктами, до яких вони прив'язані. Виходячи з цього, експерти говорять про те, що в поточному році ринкова капіталізація NFT може збільшитися в 3-4 рази у порівнянні з 2020 роком. З іншого – не можна забувати про можливість утворення "бульбашки". Про такий ризик попереджає і сам Майк Вінкельман. "Якщо говорити відверто, я абсолютно точно думаю, що це "пузир", – сказав він. – Я проводжу аналогію з початком інтернету. Там також утворився "пузир", який лопнув. Але він не знищив інтернет. Відповідно, я думаю, що і ця технологія досить сильна, щоб пережити цей період".

Бульбашка всередині бульбашки. Звідки такий ажіотаж навколо NFT і хто на цьому дійсно заробляє

Джерело