Житомиряни Володимир Малиш та Леонід Ламбін працюють ремонтувальниками-настроювачами струнно-клавішних музичних інструментів ще з радянських часів. За їх словами, у Житомирі професійно цією справою займаються лише три-чотири майстра. А в державі цій професії не навчає жоден навчальний заклад. Житомирянин Володимир Малиш працює настроювачем музичних інструментів понад 35 років. Каже, що все починалося з любові до інструменту, але і матеріальна зацікавленість була: "Настроювачі у радянські часи заробляли дуже гарні гроші. Це допомагало жити. Я спочатку ходив з наставником, і він мені постійно казав: "Поки ми ходимо разом – терпи. Я тобі скажу, коли ти зможеш самостійно робити справу, аби ти не зіпсував свою біографію". У Житомирі, за словами Володимира Малиша, настроювачами струнно-клавішних музичних інструментів працюють троє-четверо майстрів: "У нашій державі цьому наразі ніде не навчають. Тільки майстри можуть передати іншим свої знання. Нині ця професія майже вимерла". Володимир Малиш розповів, якими рисами має володіти настроювач: "Потрібні зосередженість і терпіння, музичні здібності, концентрація і наполегливість, цілеспрямованість, фізична сила, акуратність. Багато залежить і від того, яка у чоловіка посидючість". Настроювач музичних інструментів Леонід Ламбін пояснив деякі деталі процесу : "Перше, що ми робимо – настроюємо по камертону 140 герц ноту "ля" першої октави. І наступна – нота "ля" малої октави. Так виходить у нас октава-темперація. Ось це і є настройкою по темперованим квартам і квінтам. У нас лад на фортепіанних інструментах темперований. Темперований клавір вигадав Йоганн Себастьян Бах". Леонід Ламбін показав інструмент, який за всіма нормативами повинен працювати 25 років, а працює вже 60 років Леонід Ламбін – музикант, грає на контрабасі у житомирському гурті "Сузір'я Блюз", а настроювачем працює з 1979 року: "Навчив мене професії настроювача мій товариш, коли я закінчував консерваторію. Він був піаністом і настроювачем. Мене навчив, тому що для контрабасиста на той час роботи було мало, а в мені він розгледів такі риси, як унікальний слух і терпіння.Тож з 1979 року я і працюю". Володимир Малиш додав, що кожен музичний інструмент має свій характер, як і людина: "І до кожного треба знайти свій підхід. Якщо ти вже такі інструменти зустрічав, ти вже знаєш, як з ними працювати. Це і є головним у професії професійного настроювача". Нагадаємо, 4 березня, у всьому світі відзначають Міжнародний день настроювача фортепіано. Авторка: Антоніна Тугас Камера: Олександр Данилюк

Професія настроювача струнно-клавішних музичних інструментів у Житомирі вимирає

Джерело